Blog

10 tips om meer beweging in je leven te brengen

Wil jij ook meer bewegen, maar heb je simpelweg niet de tijd om elke dag minimaal 30 minuten te bewegen? Iedereen heeft een ander leven, ieder heeft haar eigen voorkeur van bewegen. Lees de onderstaande tips hoe je op een simpele manier elke dag extra beweegt.

#1: Neem vaker de trap

Iedereen zal deze tip wel eens hebben gehoord, maar als je meer wilt bewegen zul je toch de stap moeten zetten om de trap te nemen. Je kunt jezelf dwingen om vaker de trap te nemen door het traplopen aan een gewoonte te koppelen. Een voorbeeld hiervan is om alleen nog maar boven naar het toilet te gaan of alleen nog boven water uit de kraan te pakken als je een glas water wilt of niet de lift te pakken maar de trap of eerder uitstappen en een paar trappen naar boven lopen.

#2: Laat de auto staan en pak de fiets

Ga je elke dag met je auto naar het werk of een boodschap doen, terwijl de afstand ook binnen een uur te fietsen is? Pak dan eens vaker de fiets. Is de route ook te wandelen? Wandel dan naar je werk.

#3: Wandel elke dag

Door elke dag te wandelen maak je al veel meer stappen dan wanneer je dit niet doet. Je hoeft ook niet meteen een wandeling van een uur te maken, elke avond een blokje om is al een stap in de goede richting.

Ben je een hondenliefhebber? Dan is een manier om meer te bewegen een actieve hond te nemen. Heb je geen tijd voor een hond in je leven? Dan kan je ook iemand opzoeken die hulp kan gebruiken bij het uitlaten van een hond. Er zijn genoeg mensen, ook ouderen, die blij zijn als je hun hond wilt uitlaten.

#4: Loop in een hoger tempo

Loop je in een hoger tempo dan leg je geen langere afstand af, maar verbrand je wel meer calorieën. Daarbij krijg je van snel lopen een hogere hartslag, wat zeker voor iemand die niet sport goed is.

#5: Doe een overleg of bellen niet zittend

Lopen tijdens het bellen en/of een overleg is goed voor je. Deze tip kun je zowel op je werk tijdens een vergadering gebruiken of thuis wanneer je met iemand aan het praten/bellen bent.

#6: Meet hoeveel je beweegt

Door te meten hoeveel je beweegt ga je vanzelf al bewustere keuzes maken om te zorgen dat je meer beweegt. Op elke telefoon zit tegenwoordig wel een stappenteller waarbij je elke dag een doel kunt stellen om een bepaald aantal stappen te halen. Daarnaast geeft de telefoon ook aan wanneer je te weinig beweging krijgt op een dag. Zo is het dus makkelijker om je levensstijl hierop aan te passen.

#7: Voorkom veel zitten

Je kunt voorkomen dat je te lang zit door een timer te starten zodra je op een stoel zit. Het is goed voor je lichaam om regelmatig even op te staan en rond te lopen.

#8: Speel mee met je kinderen

Heb je kinderen? Dan kan je meer bewegen door met je kinderen te spelen. Dit heeft als voordeel dat je er geen extra tijd voor vrij hoeft te maken, maar in plaats van toekijken hoe je kinderen spelen doe jij nu mee. Spring bijvoorbeeld mee op een trampoline of doe mee met andere beweegspelletjes, zoals tikkertje, touwtje springen, hoelahoepen. Zo krijg je zelf (meer) beweging en de kinderen zullen het fantastisch vinden.

#9: Sport samen met een vriendin

Ga samen met iemand anders sporten, die ook moeite heeft om in beweging te komen. Jullie kunnen elkaar stimuleren en uitdagen en hebben allebei een stok achter de deur. Spreek af welke dag(en) en tijdstip jullie samen gaan sporten, geen excuses gebruiken om af te zeggen, tenzij het écht dringend is!

#10: Probeer de eGYm: kickstart (4-weken proef) voor slechts €49,00

Met de Egym heb jij in 30 minuten een totale work-out gedaan. Alle grote spieren komen aan bod en na een half uur heb jij een voldaan gevoel. Je hoeft dus niet uren in de sportschool te zijn om een goede work-out te doen. Wat erg fijn is bij de eGym is, dat alle apparaten op de goede volgorde staan. Jij hoeft niet na te denken welke apparaten jij in welke volgorde wilt doen. Jij hoeft niet zelf te tellen hoeveel herhalingen en met welk gewicht jij traint, dat wordt door de chip in het eGym polsbandje voor je bijgehouden op elke apparaat. Én je traint nooit hetzelfde. Na elke 6e training doe je een krachtmeting, dan zie je gelijk of je sterker bent geworden en vervolgens train je weer 6x op een andere manier. Hierdoor blijf jij uitgedaagd en gaat het sporten niet vervelen. Via de app op je telefoon kan jij je trainingsresultaten zien en bijhouden.

Meld je aan voor de kickstart


Ook interessant voor jou

5 fabels DIE JE ABSOLUUT MOET weten!

Waarom het niet lukt OM JOUW ‘PERFECTE’ BUIK TE KRIJGEN! Wil jij ook graag je buikvet verbranden, maar lukt het niet?

Lees verder

Welk programma past het beste bij jou?

Veel vrouwen vinden het moeilijk om te bepalen welke vorm van bewegen het beste bij hun past.

Lees verder

Ik ben inmiddels 6 kilo kwijt

Hoi, mijn naam is Aimée. Ik ben 52 jaar. Vanaf april 2022 ben ik lid geworden bij ZENNA Sport for Women.

Lees verder

Ervaringen

Bij ZENNA mag je je kids meenemen. Ik zet ze achter een tablet en ik kan ff snel een halfuurtje sporten. Dus ook in de schoolvakanties. Super fijn dat ik gewoon door kan sporten!
- Kelly
Whoow wat is ZENNA mooi geworden! De club heeft een hele make-over gehad. Super gaaf.
- Jeanette
Ervaren trainers, kleinschalig en met enorm veel aandacht. Gezellige club vrouwen.
- Marga van der Tol

Ontvang een gratis figuuranalyse!

Meld je vrijblijvend aan voor een intake en GRATIS figuuranalyse bij de leukste en enige vrouwensportschool in Zoetermeer